tisdag 10 augusti 2010

Bic Techno VM 2010

Världens största brädklass har VM i Frankrike 24-31/8.
Mästerskapet har samlat 440 tävlande i klasserna Bic och Raceboard. Bic klassen är i särklass störst och har i år mer än 100 fler tävlande än förra året. Bara i pojkar 15-16 år (7,8 kvm) finns det 160 tävlande på startlinjen.

Martigue är platsen för VM:et och det är en salt insjö strax intill Marseille. Det blåser ofta och rejält, upp till 55 knots under de senaste dagarna. Från Sverige finns Adam Holm och Erik Bertilsson på plats tillsammans med vindsurfingtränaren Björn Holm.

Då seglarna är så många delas pojkarna upp i två fleets och tre dagars kvalificering följs av två dagars seglande i guld och silver finaler.

Dag 0
Tune up race i mistralvindar på 26-35 knots, klassen tillåter två segel med ett på 6,8 och ett på 7,8 men alla kör med 7,8 oavsett vindar vilket gör det svårt för de svenska seglarna som ju är vana vid svaga svenska vindar. Men lärokurvan är snabbt stigande och på kryssen är de svenska seglarna minst lika bra som de övriga, det är på undanvindarna utmaningarna är större.

Dag 1
Upp till 55 knots. Inga seglingar. Mistralen visar sin värsta sida.

Dag 2
Ingen vind alls... Fram till klocka fyra då helt plötsligt sjöbrisen sätter till och ger seglarna 16-20 knots. Adam lyckas bra i första racet och är 22:a, i andra racet gör han en kanonsegling och kommer nia. Erik seglar jättebra på kryssen men ser 15 - 20 seglare komma förbi på varje läns och slutar på plats 62 och 54 i båda racen. I förra årets VM kom ingen svensk med i guldfinal men nu är siktet ställt mycket högre. Adam ligger bra till o Erik är på gång.

Dag 3
Mycket vind igen - 18-30 knots. Den franska seglingsledningen är fransk och riktigt långsamma, långa och många timmars väntan. Men när det väl är dags är de svenska killarna på hugget och seglar bättre, Adam lyckas helt fantastiskt och blir sexa i andra racet, detta i världens hårdaste konkurrens. Det är dessa seglare kommer att finns i OS om några år. Erik seglar bättre på undanvinden idag och får nu placeringar strax över 40.

Det blir dessutom en tredje segling som startar vid halv sju på kvällen. I denna segling är det återigen hård vind. Både Adam och Erik seglar lite sämre än tidigare race samma dag. Iom med detta är kvalificerinsseglingarna klara - Adam är med i guldfinal och Erik seglar i silverfinal. Två dagar återstår nu med minst fyra seglingar. Det ser ut att fortsätta med hårdvind med upp till 26 knots under fredag. Det svenska lägre vill gärna ha en segling som inte är fullplaning på alla bogar då vi tror att vi ligger bra till i lättare vindar. Men än så länge som har vi på två VM inte sett en dag under planingsvind.

Dag 4
Perfekta förhållanden (26-35 knots) men en svag seglingsledning samt skogsbränder (!) förstörde dagen. Vattenbombplan tankar i vår vik och en bana blir inställd och sent på kvällen körs VM:s första guldfinalrace - Adam rundar upp som 10 på första kryssen, tappar lite på sista varvet men kommer ändå ca 15 (inga res ännu). Vindarna har gått ner till ca 25-30 knots men mer än en segling blir det inte då klockan är kvart i åtta då racet är klart. Helt klart har vi lärt oss att bemästra hårdvinden bättre, att segla enbart på fenan är en speciell teknik som vi inte riktigt behärskar vare sig teoretiskt eller praktiskt - men nu är det på gång...

Se film från seglingarna: http://www.youtube.com/svk1pp#p/u/0/Jb8dQb2uvxM

http://www.techno293.org/ officiella rapporter

Sista dagen på VM bjöd på mycket litet vind och seglingarna kom igång mycket sent på dagen. Det var tydligt att seglingsorganisationen inte klarade av det stora antalet seglare som fanns i tävlingen, sena starter, långa pauser, sena resultat mm gjorde att allt kändes lite segt. Endast en segling kunde genomföras där Erik gjorde en ganska bra segling och kom 25:a i silverfinalen. Adam blev nedseglad i starten av babordsstartande brädor och hade inte en chans, när han kommit upp var det långt till toppen. Adam slutade ändå totalt på en fin 29:e plats och Erik blev 104:a i det 160 man stora klassen. Grabbarna har nu seglat brädan ett år och börjar så sakta närma sig de bästa. Förra året kom ingen svensk ens till Gudlfinal och i år hade Adam två platser bland de tio bästa.

Att segla utan centerbord är en kunskap som vi inte haft vid sidan av Formulaseglarna och vi borde få lite kunskapsöverföring från den sidan. Konaklassen har ju lärt de svenska seglarna att segla bra med centerbord men Bic (och RSX) måste kunna seglas på båda sätten. Pumptekniken är en annan viktig ingrediens som vi inte behärskar till fullo. Vi har lärt oss massor här på VM:et men det måste övas.

Det är nu flera duktiga Kona och Bic seglare som kommer att börja segla RSX nästa år och då gäller det att ännu bättre utnyttja internationella kontakter, ex Starmakers som är ett samarbete med Polen, Danmark och ett par länder till. Framförallt Polen har mycket duktiga tränare och detta steg kan sätta Sverige på kartan igen när det gäller internationell brädsegling. I år var Adam i topp fem-sju när det gäller nationer i VM:et och med ett par år till med denna typ av bräda kommer de svenska seglarna att kunna hävda sig internationellt och då ska vi ha en bräda igen på OS. Just nu är de franska, holländska och engelska seglarna de bästa och med stora resurser till sitt förfogande i form av bidrag, tränare, båtar och utrustning. Många andra mindre länder satsar också hårt på Bic klassen som inkörsport till RSX, Hongkong är jättebra, Singapore har en heltidsanställd norsk (!) tränare mm.

All in all, lite stolpe ut för Adam o Erik men ett jättekliv framåt för svenska brädsegling. Vi närmar oss världseliten med stormsteg och har nu genom den starka tillväxten på ungdomssidan Bic och framförallt Kona klassen en kul tid att se fram emot.

Peter Bertilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar